Stap 3. Lijstjes maken
In een taalronde praten, tekenen en schrijven leerlingen over hun eigen ervaringen rondom een onderwerp dat dichtbij ze staat en waar ze eigen ervaringen mee hebben.
Op 25 en 26 maart waren de landelijke LOWAN-PO studiedagen. Met als dit jaar het thema ‘sta(p) in de wereld van nieuwkomers’.
Op beide dagen was er een aanbod van ruim 90 sessies. De PowerPoints worden verzameld en op de site gepubliceerd.
Op de LOWAN-website kun je uitgebreide informatie vinden voor het onderwijs aan nieuwkomers. Soms is het moeilijk om te weten waar je moet beginnen. Als je specifiek op zoek bent naar informatie voor nieuwkomers in het reguliere onderwijs, dan helpt deze pagina je op weg.
Weten hoe je goed kan starten, doelgericht en je aanbod kan versterken? Klik dan hier.
Op zoek naar scholing? In de database vind je het professionaliseringsaanbod (zowel op maat als op datum) van LOWAN-po en een groot aantal aanbieders.
In een taalronde praten, tekenen en schrijven leerlingen over hun eigen ervaringen rondom een onderwerp dat dichtbij ze staat en waar ze eigen ervaringen mee hebben.
Kinderen maken, na wat ze net hebben verteld en gehoord, een tekenlijstje van verschillende eigen ervaringen bij het onderwerp. Twee of drie snelle schetsen van een situatie, waarvan ze eentje uitkiezen: een ervaring waar ze meer over willen vertellen.
Ieder kind krijgt de tijd om voor zichzelf na te denken over zijn eigen ervaringen. Spieken bij de buren mag, dat kan je juist op ideeën brengen. ‘O ja! Dat had ik ook een keer!’
Door het tekenlijstje kan de leerkracht goed zien of het onderwerp begrepen is. Bovendien is het fijn als kinderen in het tweetal gesprek ook houvast hebben aan een tekeningetje.
Lees meer over Lijstjes maken op pagina 18 van de handleiding.
Met hulp van LOWAN heeft Stichting Taalvorming 10 leerkrachten van nieuwkomersklassen van 4 verschillende scholen ondersteund bij het doen van taalrondes. Op hun beurt hebben deze leerkrachten ons daarna feedback gegeven op hoe de taalronde nog beter zou passen in een NT2 context. Met deze aanbevelingen is er een handleiding gemaakt voor het doen van taalrondes in het nieuwkomersonderwijs.
Bekijk de handleiding