Stap 7: Interprofessionele samenwerking
De meeste ISK’s hebben een samenwerking met organisaties gericht op leerlingenactiviteiten. Maar hebben organisaties gericht op ouderactiviteiten ook een plaats binnen de ISK?
Op 25 en 26 maart waren de landelijke LOWAN-PO studiedagen. Met als dit jaar het thema ‘sta(p) in de wereld van nieuwkomers’.
Op beide dagen was er een aanbod van ruim 90 sessies. De PowerPoints worden verzameld en op de site gepubliceerd.
Op de LOWAN-website kun je uitgebreide informatie vinden voor het onderwijs aan nieuwkomers. Soms is het moeilijk om te weten waar je moet beginnen. Als je specifiek op zoek bent naar informatie voor nieuwkomers in het reguliere onderwijs, dan helpt deze pagina je op weg.
Weten hoe je goed kan starten, doelgericht en je aanbod kan versterken? Klik dan hier.
Op zoek naar scholing? In de database vind je het professionaliseringsaanbod (zowel op maat als op datum) van LOWAN-po en een groot aantal aanbieders.
De meeste ISK’s hebben een samenwerking met organisaties gericht op leerlingenactiviteiten. Maar hebben organisaties gericht op ouderactiviteiten ook een plaats binnen de ISK?
De meeste ISK’s hebben een samenwerking met organisaties gericht op leerlingenactiviteiten. Maar hebben organisaties gericht op ouderactiviteiten ook een plaats binnen de ISK?
Bij educatief partnerschap zijn ouder(s), kind en school de hoofdpartners. Maar ook andere, externe partijen kunnen een rol spelen bij de ontwikkeling van een leerling. Daarbij kun je van twee soorten interprofessionele samenwerking spreken:
Bijvoorbeeld samenwerking met: een zorgadviesteam, wijkteam, buurtcoach, taalmaatjes, bibliotheek, geloofsinstellingen, taalles/inburgering van de ouder, huiswerkbegeleiding, muziek- of sportvereniging, jongerenwerk, maatschappelijk-werk etc.
Weten welke partijen, welke rol zij spelen en met hen samenwerken, is een belangrijke toevoeging voor de ontwikkeling van de leerling. Voor de school, de leerlingen en de ouders is het combineren van activiteiten van belang. Samen activiteiten doen betekent immers ontwikkeling van burgerschapsvaardigheden.
Belangrijk daarbij is een inhoudelijke relatie tussen de activiteiten binnen school, thuis en de externe organisaties. Er kan gekozen worden voor activiteiten die aansluiten bij het curriculum van de school/wat op dat moment speelt. Ook is het mogelijk om de externe organisaties de ruimte te geven om hun eigen activiteiten op school uit te voeren.
Je kunt kiezen voor een eenmalig project, een kortlopend project, een herhaling van een project of een doorgaande leerlijn.
Vul de vragen van de scan van Ouderwijs.net in: Interprofessionele samenwerking.
Welke activiteiten worden er bij jou op school met leerlingen, ouders en externe organisaties georganiseerd?