Nieuws
Alle nieuws uit het primair onderwijs
Zonder spreekkansen geen taal!

Talen die je op de middelbare school leerde, raak je snel kwijt zonder oefening. Gebruik je een taal in je werk of hobby, dan blijft die actief. Heb je weinig spreekkansen, dan wordt spreken moeilijker, bijvoorbeeld op vakantie of bij het lezen van een handleiding. Dit geldt ook voor nieuwkomers die Nederlands leren.
Hoe creëer je voldoende spreekkansen en hoe werk je met spreekkansen aan de doelen van de LOWAN-leerlijnen?
Creëer spreekkansen
- Gebruik rollenspellen in groep 1-8 binnen thema’s en aangeboden woorden.
- Oefen gesprekken met steunzinnen.
- Pas coöperatieve werkvormen toe.
- Praat minder zelf, luister en stimuleer.
- Organiseer overlegactiviteiten zoals samen een spel spelen, bakken of knutselen.
- Geef ruimte aan meertaligheid: laat leerlingen hun thuistaal en meerdere talen door elkaar gebruiken.
Spreekkansen en de LOWAN-leerlijnen
Spreekkansen helpen bij het behalen van doelen binnen de LOWAN-leerlijnen.
Plan, observeer en evalueer de ontwikkeling van leerlingen.
- Kleuters: Maakt contact met medeleerlingen in de thuistaal en/of het Nederlands.
- Groep 3 – 4: Kan iemand anders in een gesprek helpen en iets uitleggen.
- Groep 5 – 8: Kan de rol van luisteraar communicatief vervullen in situaties waarin hij zich veilig voelt.
- Groep 5 – 8: Doet verbaal/non-verbaal actief mee aan gesprekken in kleine en of grote groepen.
Kortom: zonder spreekkansen geen taal!
Bekijk de doelen op onze website en ontdek extra informatie via icoontjes:
- Bekijk fragmenten waarin het doel wordt toegepast.
- Meer informatie over hoe het doel eruitziet in de les.
- Tips over spreekangst en hoe je ermee omgaat.
Meer weten?
- Ga naar de pagina van: Taaldenkgesprekken.
- Lees: Sterker in taal door spel en/of Boordevol Taal.
- Kijk het webinar: Van een taalvriendelijke attitude naar functioneel meertalig leren.