Inhoud
Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog middenin hun taalleerproces. In het praktijkonderwijs krijgen zij de kans om hun taalvaardigheid verder te ontwikkelen binnen de vakken en praktijksituaties. Hoe je van het praktijkonderwijs een taalrijke leeromgeving kunt maken, leer je in deze scholing.
Doelgroep
- Docenten uit het praktijkonderwijs die te maken krijgen met anderstalige leerlingen.
- Zowel docenten (AVO-vakken, praktijkvakken en stagedocenten) als onderwijsassistenten kunnen aan de scholing deelnemen.
In de scholing staan basiskennis NT2 en de vertaling naar het praktijkonderwijs centraal. Je leert hoe je het onderwijs optimaal kunt afstemmen op de behoefte van de NT2-leerlingen. Daarbij komen onder andere de volgende vragen aan bod:
- Hoe breng je de leerbehoeften en ontwikkelpunten van de NT2-leerling in kaart?
- Hoe ondersteun je de NT2-leerling bij de tweedetaalverwerving?
- Hoe maak je je lesmateriaal en instructies toegankelijk voor NT2-leerlingen?
- Hoe maak je van de praktijkles en de stage een taalontwikkelende leeromgeving?
- Welke manieren zijn er om NT2-ondersteuning binnen de school te organiseren?
Interesse in deze cursus?
Wil je een aanpassing doorvoeren in deze cursus?
Wijzigen