Nieuwkomers in het regulier
Een nieuwkomer in de reguliere groep
Op de LOWAN-website kun je uitgebreide informatie vinden voor het onderwijs aan nieuwkomers. Soms is het moeilijk om te weten waar je moet beginnen. Als je specifiek op zoek bent naar informatie voor nieuwkomers in het reguliere onderwijs, dan helpt deze landingspagina je op weg.
Belangrijke theorie in een oogopslag:
Realiseer je dat het leren van een taal gemiddeld vijf tot zeven jaar duurt. Leerlingen hebben tijdens deze periode ondersteuning op school nodig. Ook een leerling die al drie jaar in Nederland is, is dus nog steeds een nieuwkomersleerling.
De leerling komt niet als een leeg blad de school binnen. Zet de kennis en vaardigheden van de leerling in door gebruik te maken van de thuistaal.
Snel kennis op doen
Webinarreeks
Volg deze webinarreeks om meer informatie te krijgen over theorie, doelgericht werken en de praktijk.
Doorstroom naar regulier
Op deze websitepagina kun je meer informatie vinden over nieuwkomers in de reguliere klas.
Aan de slag
Sterke start
Wanneer je een goed beeld hebt van de leerling bij de start, weet je ook welke ondersteuning je in de klas kan inzetten. Wanneer de leerling doorstroomt vanuit een taalklas, kun je bij de overdracht deze informatie opvragen anders moet je als school zelf aan de slag.
Bij sterke start informatie over:
- Inschrijfgesprek
- Start leerling
- Brede intake
Doelgericht werken
Wanneer een nieuwkomersleerling doorstroomt vanuit een taalklas, heeft deze een enorme ontwikkeling doorgemaakt op het gebied van tweedetaalverwerving. Om hier inzicht in te krijgen kunnen de LOWAN- leer- en ontwikkellijnen en LOWAN-onderwijsbehoeften helpend zijn.
Inzet op hiaten
Bij sommige vakgebieden kan een leerling wellicht nog niet direct aansluiten bij het aanbod van de klas. Zet in op versnellen voor deze vakken. Kijk hierbij naar de bestaande structuren binnen de school. Dus is er bijvoorbeeld een reken-, lees-of RT-groep, laat de leerling aansluiten.
Versterken aanbod
Het uitgangspunt is om leerlingen zoveel mogelijk te laten aansluiten bij het aanbod van de reguliere klas. Hierbij heeft de leerling taalsteun, ofwel scaffolding genoemd, nodig. Dit kan in de vorm van pre-teaching (in de thuistaal), visuele ondersteuning, feedback van de leerkracht of medeleerlingen en extra oefening na de les. Wil je hier meer over weten, bekijk de webinar.
Toetsen
Toetsen kunnen, vanwege het tweedetaalverwervingsstadium, een vertekend beeld geven. Meertaligheid inzetten kan helpend zijn. Specifiek met betrekking tot de overgang po-vo kan onze position paper ook interessant zijn.
De Hogeschool Utrecht heeft een brochure ontwikkeld over meertalige toetspraktijk in het rekenonderwijs: naar brochure.
Schoolbeleid
Hoe de nieuwkomersleerling een plek krijgt binnen jullie school valt of staat met het beleid dat er is. Een sterk raamwerk met een lange termijnvisie met een rol voor alle onderwijsprofessionals ondersteunt kwalitatief onderwijs aan nieuwkomers. Lees meer specifiek op p.60-61.