Nieuws
Alle nieuws uit het primair onderwijs
Gebruik maken van superdiversiteit in leerlingwerk

Voor de LOWAN-PO studiedagen 2024 maakte specialist meertaligheid Frederike Groothoff zes posters. Op iedere poster staan voorbeelden van meertaligheid in de praktijk. Wij maken een serie van 6 artikelen rondom deze posters. In dit artikel lichten we 1 poster uit. Focus van deze poster is ‘het inzetten van meertaligheid’.
Toegang tot diepe kennis
Het is al geweldig als de thuistalen zichtbaar zijn in de school. Maar hoe mooi is het als leerlingen ook daadwerkelijk tot betere resultaten komen door gebruik te maken van hun thuistaal? Door leerlingen te laten nadenken over een onderwerp in hun eigen gekozen taal, zet je alle kennis in die het kind heeft. Je gebruikt hiermee het gemeenschappelijke kennisreservoir (Jim Cummings, 1979) om zowel inhoud als taal te leren. Je maakt hiermee een verbinding tussen de talen. Op onze webpagina lees je hier meer over.
Poster: Van mindmaps tot gedichten, bekijk de voorbeelden van het inzetten van meertaligheid bij leerlingenwerk hier:
Download de posterBekijk meer:
Hoe maak je meertaligheid zichtbaar in de school?
Lees het eerste artikel met als focus ’talensensibilisering’.
Diversiteit zichtbaar door gebruik van materialen
Lees het tweede artikel met als focus ‘materialen en activiteiten’.
8 waardevolle voorbeelden van ouderbetrokkenheid
Lees het derde artikel waarin ouderbetrokkenheid centraal staat.
Reflecteer superdiversiteit met een boekencollectie
Lees het vijfde artikel waarin een meertalige boekencollectie centraal staat.