Nieuws
Alle nieuws uit het primair onderwijs
8 waardevolle voorbeelden van ouderbetrokkenheid

Voor de LOWAN-PO studiedagen 2024 maakte specialist meertaligheid Frederike Groothoff zes posters. Op iedere poster staan voorbeelden van meertaligheid in de praktijk. Wij maken een serie van 6 artikelen rondom deze posters. In deze nieuwsbrief staat ouderbetrokkenheid centraal.
Ouderbetrokkenheid en oudercommunicatie
Hoe kun je ondanks een taalbarrière goed communiceren met anderstalige ouders? Toon oprechte interesse en vergaar enige kennis over de culturele achtergrond van een leerling. Ouders en de school hebben in ieder geval één ding met elkaar gemeen: zij willen altijd het beste voor het kind. ‘Ook al kunnen we hierin als mens hetzelfde zijn en allemaal voor het kind het beste willen, handelen en communiceren we op verschillende manieren en hebben we daarbij andere prioriteiten’ beschrijven Jaffar en Suudi, in hun boek Iedere taal is een wereld. De onderstaande poster laat zien hoe je ruimte kan geven aan superdiversiteit.
Mooie voorbeelden
Op de poster staan diverse voorbeelden geïllustreerd met foto’s of afbeeldingen.
- Ouders delen lieve berichtjes in thuistaal – Amstelland, Amstelveen
- Informatiekaart welke tolken er zijn – Globe, Vlaardingen
- Vertaalde hand-out van presentatie – IOK de Globe, Enschede
- Rondleiding voor nieuwe ouders door leerling van school – OBS Vindingrijk, Gouda
- Themablad mee naar huis om thema voor te bewerken – Diamant, Maassluis
- Welkomstboekje in taal van ouder – OBS Kasteel Spangen, Rotterdam
- Posters maken van mooie zinnen in thuistaal – KC Rijpelberg, Helmond
- Meertalig voorlezen – OBS de Zuidwester, Den Haag
Bekijk op de poster alle voorbeelden.
Naar de posterBekijk meer:
Hoe maak je meertaligheid zichtbaar in de school?
Lees het eerste artikel met als focus ’talensensibilisering’.
Diversiteit zichtbaar door gebruik van materialen
Lees het tweede artikel met als focus ‘materialen en activiteiten’.
Gebruik maken van superdiversiteit in leerlingwerk
Lees het vierde artikel met als focus ‘het inzetten van meertaligheid’.
Reflecteer superdiversiteit met een boekencollectie
Lees het vijfde artikel waarin een meertalige boekencollectie centraal staat.