Tips

Nieuws

Alle nieuws uit het primair onderwijs

Reflecteer superdiversiteit met een boekencollectie

Reflecteer superdiversiteit met een boekencollectie 940x370 1

Speciaal voor de LOWAN-PO studiedagen 2024 creëerde Frederike Groothoff, specialist meertaligheid, zes posters. Iedere poster weerspiegelt meertaligheid in de praktijk. Deze keer staat een meertalige boekencollectie centraal.

Met een meertalige boekencollectie op school maak je thuistalen en meertaligheid zichtbaar binnen scholen. Dit draagt bij aan het welbevinden van leerlingen. Je toont op deze manier dat de taal van het kind ertoe doet.

Door een boek eerst in een thuistaal te lezen en vervolgens in het Nederlands, begrijpt de leerling de inhoud beter. Stimuleer de verbinding tussen thuis en school door leerlingen de boeken thuis met (een) ouder(s) te lezen. Zo betrek je de ouder(s) bij de school en leert het kind beter lezen.

Drie praktische tips

  • Vertaal met de leerlingen de titel van het boek in alle thuistalen van de groep. Hang de vertalingen zichtbaar op in het lokaal. Je kunt hiervoor gebruikmaken van een vertaalapp.
  • Ga naar de website prentenboekeninalletalen.nl, grote kans dat je een audiovertaling vindt van een prentenboek uit de schoolbibliotheek.
  • Praat met jouw collega’s over het aanleggen van een meertalige schoolbibliotheek.

Superdiverse voorbeelden uit het hele land

Bekijk de meertalige boekencollecties en voorleessessies van scholen uit het land. Bij Kindercampus in Amsterdam bijvoorbeeld hebben ze niet alleen een meertalige, maar ook een inclusieve boekencollectie gecreëerd.

Bekijk de poster ‘superdiverse boekencollectie’

Bekijk meer:

Hoe maak je meertaligheid zichtbaar in de school?

Lees het eerste artikel met als focus ’talensensibilisering’.

Lees het artikel

Diversiteit zichtbaar door gebruik van materialen

Lees het tweede artikel met als focus ‘materialen en activiteiten’.

Lees het artikel

8 waardevolle voorbeelden van ouderbetrokkenheid

Lees het derde artikel waarin ouderbetrokkenheid centraal staat.

Lees het artikel

Gebruik maken van superdiversiteit in leerlingwerk

Lees het vierde artikel met als focus ‘het inzetten van meertaligheid’.

Lees het artikel

Deel deze pagina