Nieuws
Alle nieuws uit het primair onderwijs
De superdiversiteit aan (taal)achtergronden ontdekken en zichtbaar maken

Jullie hebben er op de valreep van 2024 nog eentje van ons tegoed! Voor de LOWAN-PO studiedagen 2024 maakte specialist meertaligheid Frederike Groothoff zes posters. Op iedere poster staan voorbeelden van meertaligheid in de praktijk. Wij maakten een serie van 6 artikelen rondom deze posters. In dit artikel staan de verschillende (taal)achtergronden centraal.
(Taal)achtergronden
Wist je dat er een relatie is tussen welbevinden en het leren van de Nederlandse taal? Erkenning van de thuistaal is voor kinderen belangrijk om zich goed te voelen in de klas. Logisch want de (taal)achtergrond is een belangrijk stuk van je identiteit. Als je in een vreemde omgeving meteen iets in je thuistaal ziet staan, dan voel je direct een stukje herkenning. De zichtbaarheid van allerlei talen geeft dan gelijk weer aan, dat je niet de enige bent met een andere taal. De onderstaande poster laat zien hoe eenvoudig dit kan worden gerealiseerd.
Superdiversiteit in taalportretten
De TaalklAssen te Assen en de Nieuwkomersgroep SKOPOS te Schijndel maken het beiden zichtbaar door middel van Taalportretten. Hierbij worden de verschillende talen die kinderen spreken geïnventariseerd waarna leerlingen met kleur laten zien waar ze deze talen voelen in hun lijf. Dit zegt meer over de superdiverse identiteit van jouw leerlingen. De gekleurde poppen zijn een mooie aanleiding voor gesprekken. Bekijk op de poster hieronder alle voorbeelden.
Naar de poster
Bekijk ook de andere posters:
Hoe maak je meertaligheid zichtbaar?
Lees het eerste artikel met als focus ‘hoe je meertaligheid zichtbaar maakt’.
Diversiteit zichtbaar door gebruik van materialen
Lees het tweede artikel met als focus ‘materialen en activiteiten’.
8 waardevolle voorbeelden van ouderbetrokkenheid
Lees het derde artikel waarin ouderbetrokkenheid centraal staat.
Gebruik maken van superdiversiteit in leerlingwerk
Lees het vierde artikel met als focus ‘het inzetten van meertaligheid’.
Reflecteer superdiversiteit met een boekencollectie
Lees het vijfde artikel waarin een meertalige boekencollectie centraal staat.