Bekostiging overheid

Aanvullende bekostiging nieuwkomers

In het nieuwkomersonderwijs fluctueren de leerlingenaantallen sterk. Dit heeft consequenties voor de bekostiging.

Bekostiging vanuit de overheid

Door vereenvoudiging van de bekostiging stappen we voor het primair onderwijs vanaf januari 2024 over van schooljaarbekostiging naar kalenderjaarbekostiging.

De teldata voor het aanvragen van de aanvullende bekostiging:
1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober.
Let op: De aanvraag voor aanvullende bekostiging moet zijn ontvangen binnen vier weken na de teldatum, tenzij het de teldatum 1 juli betreft. In dat geval moet de aanvraag zijn ontvangen binnen acht weken na de teldatum.

OCW heeft een visual gemaakt waarin wordt uitgelegd wanneer schoolbesturen PO recht hebben op aanvullende bekostiging voor het onderwijs aan nieuwkomers, hoe deze bekostiging kan worden aangevraagd en voor welke periode.

Er wordt onder andere uitgelegd wat het onderscheid is tussen een asielzoeker en overige vreemdeling, wanneer de bekostigingsperiode ingaat en welke stappen gezet moeten worden om bekostiging te ontvangen.

Open de visual

Aanvullende bekostiging nieuwkomers regulier basisonderwijs
vanaf peildatum 1 januari 2025

Doelgroep

Drempel

Bedrag 2025

Eenmalig bij eerste aanvraag aanvullende bekostiging nieuwkomers

n.v.t.

€16.537,16

Asielzoekers* -maximaal 12 maanden gerekend vanaf eerst dag van inschrijving op een school***

4**

€13.801,62 x 25% (3 mnd.)

Overige vreemdelingen – maximaal 12 maanden gerekend vanaf eerste dag van inschrijving op een school ***

4**

€4.287,79 x 25% (3 mnd.)

Asielzoeker* aansluitend op de 12 maanden na de eerste dag van inschrijving op een school, verlengd met maximaal 12 maanden.

geen drempel

€2.075,57 x 25% (3 mnd.)

Overige vreemdelingen – aansluitend op de 12 maanden na de eerste dag van inschrijving op een school, verlengd met maximaal 12 maanden.

Alleen basisbekostiging

*Oekraïense ontheemden vallen in de categorie asielzoekers.
**Beide categorieën samen 4 leerlingen (maximaal 12 maanden gerekend vanaf eerste dag van inschrijving op een school)
*** De eerste dag inschrijving op de eerste school wordt leidend op de peildatum.

Aanvullende bekostiging speciaal basisonderwijs
Vanaf peildatum 1 januari 2025

Doelgroep

Drempel

Bedrag 2025

Eenmalig bij eerste aanvraag aanvullende bekostiging nieuwkomers

n.v.t.

€16.537,16

Vreemdelingen * – maximaal 12 maanden gerekend vanaf eerste dag van inschrijving op een school ***

4**

€4.287,79 x 25% (3 mnd.)

*Oekraïense ontheemden vallen in de categorie asielzoekers..
**Beide categorieën samen 4 leerlingen (maximaal 12 maanden gerekend vanaf eerste dag van inschrijving op een school)
*** De eerste dag inschrijving op de eerste school wordt leidend op de peildatum

POL/GLO-locatie – peildatum 1 januari 2025

Bedrag 2025

Leerling die woonachtig is op een COA POL/GLO

€1.254,79/leerling

(Indienen vóór 1 februari 2025)

Aanvraagformulieren aanvullende bekostiging

Asielzoekers en overige vreemdelingen 1e opvang 2025
Download het formulier

Asielzoekers na het 1e jaar 2025
Download het formulier

Vreemdelingen SBO 2025
Download het formulier

Asielzoekers in procesopvang- en gezinslocaties 2025
Download het formulier

Spreekuren voor toelichting

LOWAN-PO organiseert in samenwerking met DUO digitale spreekuren waarin de regeling wordt uitgelegd en vragen kunnen worden gesteld.

De beschikbare momenten zijn:

  • Dinsdag 8 april 2025 om 13:30 uur
  • Woensdag 9 april 2025 om 09:30 uur
  • Donderdag 10 april 2025 om 09:30 uur
  • Dinsdag 15 april 2025 om 09:30 uur
Aanmelden spreekuur
Let op!

Voor deze aanvullende bekostiging vervalt de bewijslast. Documentatie verblijfstatus en datum binnenkomst hoeft niet opgeslagen te worden. De gegevens van voorgaande schooljaren wel behouden (5 jaar lang!)

Vragen en antwoorden over de aanvullende bekostiging

  • Wanneer ben je een 'overige vreemdeling'?

    Het woord ‘vreemdeling’ is een juridische term voor iedereen die niet de Nederlandse nationaliteit heeft. Welke nationaliteit deze persoon wel heeft maakt geen verschil. EU-burgers, expats, arbeidsmigranten, studenten, of asielzoekers, uit welk land dan ook, zijn allemaal vreemdelingen. Met de term ‘overige vreemdeling’ bedoelen we in het onderwijs iedere vreemdeling die geen asielzoeker is. Ook hierbij maakt het land van herkomst geen verschil.

    De volgende documenten dienen als bewijslast*:
    * Een verblijfsvergunning regulier van de IND (zie als voorbeeld IND-pasje)
    * Een machtiging voor voorlopig verblijf (visum) middels een sticker of inlegvel in of bij het paspoort van de vreemdeling
    * Een paspoort van een lidstaat van de Europese Unie, de Europese Economische Ruimte (Liechtenstein, Noorwegen of IJsland) of Zwitserland. Een paspoort van een ander land is hiervoor niet geldig.

    *Let op: Scholen hoeven geen bewijslast te bewaren.

  • Wanneer ben je een asielzoeker?

    Met ‘asielzoekers’ bedoelen we mensen die in Nederland asiel hebben aangevraagd en wachten op een beslissing van de IND en tevens mensen die inmiddels een verblijfsvergunning op basis van asiel van de IND hebben gekregen. Het gaat hierbij zowel om asielzoekers die in een COA-opvang wonen als om asielzoekers die buiten de COA-opvang wonen. Ook asielstatushouders vallen dus onder deze groep; dat zijn de mensen die inmiddels een verblijfsvergunning asiel hebben gekregen van de IND. Het kan zijn dat zij nog in de COA-opvang wonen en het kan ook zijn dat zij inmiddels een woning in een gemeente hebben gekregen.

    De volgende documenten dienen als bewijslast*:
    * Verblijfsvergunning van de IND (zie als voorbeeld IND-pasje)
    * Een inlegvel of sticker van de IND in het paspoort
    * Een ander formeel document van de IND waaruit rechtmatig verblijf blijkt op grond van een asielaanvraag
    * Een verklaring van het COA waaruit blijkt dat de vreemdeling in afwachting is van een asielaanvraag

    *Let op: Scholen hoeven geen bewijslast te bewaren.

  • Bekostiging asielzoekers/overige vreemdeling en Oekraïense ontheemden korter dan 1 jaar ingeschreven op een basisschool in Nederland

    4x per jaar is het mogelijk aanvullende bekostiging aan te vragen voor asielzoekers/overige vreemdelingen en Oekraïense ontheemden die korter dan 1 jaar op een basisschool in Nederland ingeschreven zijn. Hiervoor zijn de peildata: 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober.

    De aanvraag voor de aanvullende bekostiging moet binnen 4 weken na de peildatum binnen zijn, uitgezonderd de peildatum van 1 juli. Deze data kun je vinden onderaan het formulier. LET OP: als DUO een aanvraag te laat ontvangt, wordt deze afgewezen.

    De bedragen kun je vinden in de tabel hierboven op deze pagina.

  • Bekostiging asielzoekers en Oekraïense ontheemden langer dan 1 jaar - korter dan 2 jaar ingeschreven op een basisschool in Nederland

    4x per jaar is het mogelijk aanvullende bekostiging aan te vragen voor asielzoekers en Oekraïense ontheemden die langer dan 1 jaar – korter dan 2 jaar op een basisschool in Nederland ingeschreven zijn. Hiervoor zijn de peildata: 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober.

    De aanvraag voor de aanvullende bekostiging moet binnen 4 weken na de peildatum binnen zijn, uitgezonderd de peildatum van 1 juli. Deze data kun je vinden onderaan het formulier. LET OP: als DUO een aanvraag te laat ontvangt, wordt deze afgewezen.

    De bedragen kun je vinden in de tabel hierboven op deze pagina.

  • Welke documenten heb ik nodig bij een inschrijving van een leerling?

    Een ondertekend inschrijfformulier door de wettelijke voogden/ouders. Ook is het belangrijk om te controleren of een leerling als een BSN of een Onderwijsnummer heeft. Lees meer over wat er nodig is voor de inschrijvingsprocedure op de website van DUO.

  • Welke datum is leidend voor de aanvullende bekostiging?

    Het recht van aanvullende bekostiging bedraagt per leerling maximaal twaalf maanden gerekend vanaf de eerste dag van inschrijving op een school met inachtneming van de peildata.

  • Bekostiging POL of GLO leerling

    Voor een leerling die verblijft in een procesopvanglocatie of een gezinslocatie van het COA kan een aanvullende bekostiging worden aangevraagd. Ook pré-POL-locaties vallen hieronder of de kinderen die in een POL-procedure zitten maar op een regulier azc verblijven.
    Het bedrag voor deze bekostiging vind je in de tabel bovenaan deze pagina.

    Voorwaarden om deze bekostiging aan te vragen zijn:

    • De peildatum is op 1 februari van het vorig schooljaar;
    • Het bestuur/de school heeft in de LAS documenten waarin het COA de school noemt als opvangschool voor de kinderen waarvoor de aanvraag wordt ingediend.
    • De aanvraag kan worden gedaan in de maand januari en moet op 31 januari door DUO zijn ontvangen.

    Daarnaast kan voor deze leerlingen ook aanvullende bekostiging voor asielzoekers worden aangevraagd (waarbij natuurlijk wel aan alle voorwaarden moet worden voldaan).

  • Eerste keer bekostiging?

    Indien een school voor de eerste keer aanvullende bekostiging aanvraagt voor asielzoekers/overige vreemdelingen voor de bekostiging maximaal 12 maanden gerekend vanaf eerste dag van inschrijving op een school komt in aanmerking voor een eenmalige additionele vergoeding.

    Dit is voor het jaar 2025 een bedrag van € €16.537,16 (Kan alleen de eerste keer aangevraagd worden bij bovengenoemde aanvraag.)

  • Kan ik als SO-school ook de aanvullende bekostiging aanvragen?

    Nee.

  • Extra geld voor leerlingen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond (NNCA)

    Basisscholen kunnen extra bekostiging krijgen voor Nederlands onderwijs aan anderstaligen (NOAT).
    Scholen voor speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs kunnen extra bekostiging ontvangen voor NNCA-leerlingen.

    Voor de uitwisseling met het Register Onderwijsdeelnemers (ROD) moet je in beide gevallen een NNCA-aanduiding gebruiken om deze bekostiging te ontvangen.

    Hoe bepaal je of de leerling in aanmerking komt voor de NNCA-bekostiging?

    Je kijkt naar de ouders:

    Kijk naar het geboorteland van de personen die verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse verzorging van de leerling. Dit zijn meestal de biologische of adoptiefouders, maar het kan ook gaan om voogden, grootouders of pleegouders. Ook bij co-ouderschap is het geboorteland van beide ouders van belang. Is er sprake van een eenoudergezin, kijken we alleen naar het geboorteland van deze ene ouder.

    De leerling heeft een niet-Nederlandse culturele achtergrond als:

    • de ouders aangeven dat de leerling tot de Molukse bevolkingsgroep behoort, of
    • ten minste 1 van de ouders is geboren in Griekenland, Italië, voormalig Joegoslavië, Kaapverdië, Marokko, Portugal, Spanje, Tunesië of Turkije, of
    • ten minste 1 van de ouders geboren is in een ander niet-Engelstalig land buiten Europa, met uitzondering van Indonesië, of
    • ten minste 1 van de ouders als vreemdeling in Nederland verblijft op grond van een verblijfsvergunning (als bedoeld in artikel 8, onder c of d van de Vreemdelingenwet 2000).

    Voldoet de leerling aan geen van de bovengenoemde criteria? Laat dan het veld ‘NNCA’ in uw LAS leeg.

    LET OP:
    *
    Houd je aan bovenstaande criteria. Er gaat een lijst met landen rond. Deze is verouderd en is niet meer relevant.
    * Deze bekostiging staat los van de aanvullende bekostiging!

    Bekostiging NNCA:
    Voor basisscholen:
    € 117,44 (vast bedrag per school) + (€ 21,04 (bedrag per leerling) x aantal NOAT-leerlingen)
    Meer informatie vind je op de website van DUO.

  • Een leerling krijgt les op 2 scholen. Hoe gaat dit met de bekostiging?

    Het is mogelijk dat een nieuwkomer tijdelijk op twee scholen onderwijs ontvangt om de taal te leren. De betreffende leerling staat ingeschreven op het Brinnummer waar de leerling de meeste lesuren volgt. Indien hierbij twee besturen betrokken zijn dan moeten deze besturen dit in een schriftelijke overeenkomst vastleggen.

    Overeenkomst opstellen
    In de overeenkomst zijn in ieder geval afspraken opgenomen over:

    • de termijn waarvoor de overeenkomst geldt;
    • het onderwijsaanbod dat de leerling ontvangt op de school;
    • het aantal lesuren per week dat ten minste is gemoeid met het onderwijsaanbod;
    • de aanwezigheid van leraren, onderwijsondersteunend personeel en andere begeleiding van de leerlingen;
    • het bedrag voor personele en materiële kosten dat het bevoegd gezag van de school waar de leerling is ingeschreven betaalt aan het bevoegd gezag van de school of instelling waarmee de overeenkomst wordt gesloten.

    Indien scholen binnen hetzelfde bevoegd gezag zijn betrokken dan maakt het bevoegd gezag afspraken met de betrokken school zoals in de voorgaande punten is beschreven.

  • Komt een leerling met een Nederlands paspoort of geboren in Nederland ook in aanmerking voor aanvullende bekostiging?

    Nee

  • Wanneer mag ik een leerling uitschrijven?

    Je schrijft een leerling uit wanneer je contact hebt met de nieuwe school. Bij het uit beeld verdwijnen van een leerling, schakel je leerplicht in. Je houdt de leerling ingeschreven totdat leerplicht toestemming geeft om de leerling uit te schrijven. Doe tevens een verzuimmelding bij DUO. Je zet de leerling niet op ‘onbekostigd’!
    NB. Als school heb je inspanningsverplichting om het kind in beeld te houden.

  • Waar vind je de Handleiding bij het bestand Nieuwkomers van DUO voor zowel het basisonderwijs als het speciale basisonderwijs'?
Link naar wetgeving
Bruikbare rekentool beschikbaar

Toolbox bekostiging primair onderwijs

Met de toolbox ‘model bekostiging 2025’ kun je berekenen hoe jouw bekostiging per schooljaar tot stand komt. Het geeft inzicht in de basisbekostiging, de groeibekostiging èn je kunt met deze tool de hoogte van de aanvullende bekostiging voor asielzoekerskinderen en overige vreemdelingen vaststellen.

Bekijk de toolbox

Dislocatie

Alle kinderen in Nederland hebben recht op goed onderwijs. Wat fijn dat een van deze leerlingen plek heeft binnen jullie nieuwkomerslocatie!

Hoe schaal je op?

Binnen het huidige gebouw meer leerlingen en/of meer groepen.

Een dislocatie bijv. 10 km verderop.

  • Ruimte maken door andere leerlingen eerder te laten uitstromen?

    Het is goed om kritisch te kijken wanneer leerlingen kunnen doorstromen. Soms kan dit eerder dan gepland. Het is niet de bedoeling dat de huidige leerlingen geen goed aanbod krijgen doordat er veel nieuwe leerlingen komen.

  • Sommige leerlingen volgen ook Oekraïense school. Kunnen ze dit blijven doen?

    Ga met de ouders in gesprek. Hoeveel tijd per dag is er nodig voor deze lessen? Ga gezamenlijk op zoek naar een passende oplossing. Het is niet mogelijk ‘zomaar’ alleen halve dagen les te geven. We vallen onder de onderwijswet.
    Hoor welke lessen dit zijn. Stel dat er rekenlessen tussen zitten. Is het mogelijk dat tijdens de rekentijd een leerling een stuk van de Oekraïense stof doet maar tevens een aantal rekenbegrippen in het Nederlands leert? Sluit de stof aan?

  • Wat is een dislocatie?

    Een dislocatie is onderdeel van de hoofdlocatie, maar is door ruimtegebrek op een andere locatie. Een dislocatie is geen zelfstandige locatie, het is onderdeel van de hoofdlocatie.

  • Hoe vraag je een dislocatie aan?

    Je vraagt een dislocatie aan bij de gemeente. Als de gemeente toestemming geeft, geef je dit aan bij DUO.
    Vervolgens is het mogelijk bij het leerlingadministratiesysteem (bijv. Parnassys, Ecis) een dislocatienummer aan te vragen.

Veelgestelde vragen

  • De oorlog houdt ons allemaal bezig. Hoe ga je hierover met kinderen of ouders in gesprek?

    De oorlog tussen Rusland en Oekraïne houdt ons dagelijks bezig. Ook kinderen ervaren de onrust om hen heen. Ze betrekken de oorlogsinformatie op hun eigen leven. Hoe ga je als ouder om met de vragen van je kind over de oorlog? En waar moet jij in jouw werk als jeugdprofessional of beleidsmaker rekening mee houden in het contact met kinderen, ouders en collega’s? Op die vragen geeft het Nederlands Jeugdinstituut antwoord.

  • Wie regelt het onderwijs?

    Gemeenten en schoolbesturen regelen samen het onderwijs voor deze vluchtelingen. Vaak zijn er in een regio al afspraken rondom het nieuwkomersonderwijs, dan is het logisch dat de nieuwkomersschool ook betrokken wordt bij deze gesprekken.
    Vaak is er al een visie rondom het nieuwkomersonderwijs in een regio, dan is het logisch om deze lijn te volgen.
    Pak als taalklassen de regierol zodat het onderwijs op een goede manier vorm gegeven wordt, met de ervaringen die jullie hebben met kinderen die uit oorlogsgebied komen!

  • Hoe ziet het onderwijs in Oekraïne eruit?

    Ria Goedhart heeft het schoolsysteem in Oekraïne beschreven: Schoolsysteem Oekraïne . Een heel groot verschil is dat basisschool (Pochatkova osvita) in Oekraïne vanaf 6 jaar tot 10 jaar is.

  • Wat als het niet lukt binnen capaciteit van nieuwkomersonderwijs?

    Naar verwachting komen er nog veel meer kinderen naar Nederland.
    In regio’s waar de bestaande voorzieningen, ook in een opgeschaalde variant, onvoldoende zijn, zet het ministerie van OCW daarbij in op het opzetten van extra, tijdelijke onderwijsvoorzieningen. Ook dat zal uiteraard gebeuren met inzet van de expertise die in het bestaande nieuwkomersonderwijs voorhanden is. Het aanbod dat in die voorzieningen gerealiseerd wordt is bedoeld om nauw aan te sluiten bij hetgeen wat deze kinderen nodig hebben en wat tegelijkertijd praktisch realiseerbaar is. Dit is een grote opgave die alleen kan worden uitgevoerd door inzet van verschillende partijen, met name schoolbesturen, het bestaande nieuwkomersonderwijs en gemeenten, maar ook LOWAN, NGO’s, sport-, cultuur- en welzijnsorganisaties, etc.
    Het uitgangspunt is een combinatie van onderwijs gericht op verwerving van de Nederlandse taal, met vakonderwijs (mogelijk in het Oekraïens en het Engels) en inzet op het sociaal-emotionele welbevinden van gevluchte kinderen. Voor al deze aspecten is een goede onderwijskwaliteit uiteraard een voorwaarde. Verder gaat het hierbij nadrukkelijk om tijdelijke voorzieningen. Indien Oekraïense kinderen langere tijd in Nederland blijven, moet ingezet worden op zo snel mogelijke doorstroom naar de bestaande nieuwkomersonderwijsvoorzieningen.

Deel deze pagina