Vakliteratuur

Vakliteratuur nieuwkomers PO

Hebben migrantenkinderen geprofiteerd van het later afnemen van de Nederlandse eindtoets basisschool?

Dit artikel evalueert of na de beleidswijziging de onderwijsresultaten en het schooladvies van migrantenkinderen zijn verbeterd ten opzichte van autochtone kinderen. De beleidswijziging vanaf schooljaar 2014-2015 naar het later -drie maanden- afnemen van de eindtoets heeft er onder andere toe geleid dat leraren de informatie over de ontwikkeling van de leerling over een langer tijdstraject gebruiken in plaats van een eenmalige vaardigheidsmeting.
De conclusie is dat de beleidswijziging van positieve invloed is geweest waardoor de kloof met betrekking tot het schooladvies tussen migranten en autochtonen met meer dan de helft is afgenomen.

thumnail

Informatie

  • Auteur(s): Bart H.H. Golsteyn, Cécile Magnée en Inge de Wolf
  • Uitgever:Springer
  • Jaar van uitgave:2024

Deel deze pagina