Rekentaal bij kleuters

Rekenen gaat over denken in abstracte vorm en taal. Belangrijk is dus om jonge kinderen kennis te laten maken met die abstractie en bijbehorende taal. Oriënteren op getalbegrip, meten, ordenen en vergelijken, oriënteren op plaats en tijd, oriënteren op ruimte en tijd horen daarbij. Het streven is om de nieuwkomerskleuters zo goed mogelijk voor te bereiden op groep 3. Daarom is het belangrijk dat de nieuwkomerskleuter zich de rekenbegrippen eigen maakt. Zie de voorwaardelijke doelen leerlijn rekenen groep 3. Te ondersteuning kunnen de rekentaalwoorden uit de schooltaalwoordenlijst nieuwkomerskleuters worden gebruikt.

 

Zes tips voor rekentaal met nieuwkomerskleuters

  1. Zorg altijd dat de nieuwsgierigheid en het onderzoekende karakter van de kleuter wordt geprikkeld.
  2. Geef ruimte aan de thuistaal; de kleuter kan hierin al veel reken(concepten) en achtergrondkennis hebben aangelegd.
  3. Start je rekenactiviteit altijd vanuit een betekenisvolle situatie of een prentenboek, zodat er vanuit de kinderen een natuurlijke nieuwsgierigheid en ontdekkingstocht ontstaat.
  4. Gebruik rijke rekentaal (model dit) en visualiseer hierbij altijd met handelend materiaal.
  5. Ondersteun de rekentaal met woordkaarten en/of pictogrammen en/of materiaal dat aansluit bij het thema.
  6. Meer lezen op de website wij-leren.nl

Deel deze pagina