Leerlijnen

Uitstroomprofiel vmbo kader/gl/tl

Uitstroomprofiel vmbo kader/gl/tl

De leerlingen worden voorbereid op instroom in de onderbouw van het vmbo (kader, gemengde leerweg of theoretische leerweg). Soms wordt er voor gekozen de leerling in de bovenbouw te laten instromen, dat is mede afhankelijk van de leeftijd van de leerling en de kennis van andere vakken, zoals Engels en wiskunde.

Het onderwijsprogramma in deze route bestaat uit twee fasen:

  • In de eerste fase veel NT2, gekoppeld aan een praktische en herkenbare inhoud, waardoor leerlingen makkelijk de Nederlandse taal binnen en buiten school kunnen toepassen en veel gebruik kunnen maken van hun omgeving. Aandacht voor rekenen (en wiskunde) en leven in Nederland (mens & maatschappij / burgerschap).
  • In de tweede fase NT2, o.a. gekoppeld aan de praktijksituaties waar de leerling naar gaat uitstromen, bijv. een schoolboektekst kunnen lezen, luisteren en aantekeningen maken, zelfstandig woorden leren. Aandacht voor avo-vakken zoals biologie, mens & maatschappij (of aardrijkskunde en geschiedenis) en Engels, Frans of Duits. Aandacht voor beroepsgericht profiel met praktische sectororiëntatie: kennismaken met de verschillende profielen en een stage. Leerlingen al een of meerdere vakken op het vmbo laten volgen (een trimester of als snuffelbezoek) op het reguliere vmbo.

Downloads

Streefdoelen NT2 in termen van het Raamwerk NT2 (ERK/CEF)
Voorbeelden, kenmerken en inkijkjes in lessen
Schets van het onderwijsprogramma, fases en vakken, lessentabel
Didactische aanpak

Deel deze pagina